900
900
مقالات

د.محمد الوصيفي يكتب : الشابوه .. القاتل الصامت الكريستال

900
900

شباب كتير بيقتلوا نفسهم بالبطئ بـ سم الشابو أو الكريستال ميث ، وهو مخدر اسمه ميثامفيتامين ، محظوووور عالميا من أيام الحرب العالميه الثانية والدولة اللي اخترعته او ركبته كيميائياً هي اليابان ؛ لأنهم كانوا بيعطوه للجنود أثناء الحرب بتاعتهم ، والمخدر ده منتشر أوي في الكويت ودول الخليج ؛ لأن الفلبينيين عندهم خبرة في تركيبة كويس وله طريقه معينه في تصنيعه ، ودخل مصر وانتشر فيها جدا وبالذات في الصعيد اكتر .
انتشر الشابوه أو الكريستال ميث “الآيس” الواضح بأسم “عقار مسكن الشيطان” بسرعة رهيبة في مصر وبقى حاضر في جميع المحافظات بأسلوب مرعب ، وبعد ظهور الأنواع المضروبة والمخلوطة بمبيدات حشرية عشان تقلل سعرة خلت خطورته أعلى .
عقار الكريستال المسكن عبارة عن مادة منشطة قادرة تخليك صاحي بالأيام و بتزود ضربات القلب وبترفع سخونة الجسم ، والأعراض دي كفيلة أنها تسبب الهلاك المفاجئ ، إلا أن المظاهر والاقترانات دي متجيش في خطورتها أد المظاهر والاقترانات النفسية اللي بيسببها الكريستال ميث ، في كونه بيدمر الخلايا العصبية في المخ وبيعمل لخبطة في هرمون الدوبامين ، ولما يحصل لخبطة في هرمونات السعادة بيحصل اكتئاب حاد .
بالإضافة إلى تولد وجهات نظر انتحارية عصيبة وحالات كتير من مدمني الكريستال مرت بتجربة الانتحار ، بجانب مشكلات وضعف في الذاكرة شديد ، وصعوبة في النوم ، وأعراض ذهانية وهلاوس سمعية وبصرية متعبة جدًا قد تقوده للجنون .
كل ده بجانب العنف والهياج وممكن يتورط في القتل والاغتصاب وهو مش في وعيه، وأمراض نفسية صعبة جدا زي الفصام ، بالقرب من الهياج والعنف خلال مرحلة أعراضه الانسحابية .
المشكلة الكبرى بقى ان في الغالب علاجه مش زي الإدمان العادي ، بيكون صعب شوية فإدمان الشابو حاجه من الاتنين : بيخلي صاحبه يقتل أي حد ممكن تتوقعه من أهله من صحابه أو جيرانه ، أو يقتل نفسه لأنه بيدمر خلايا المخ بالكامل ….. وأخيراً وليس آخرا … ربنا ميزك بالعقل عن سائر المخلوقات وكرمك به ، فليه تتلفه وتفقده ؟.

اترك تعليقك ...
900
900
زر الذهاب إلى الأعلى